zaterdag 6 augustus 2011

To naaimachine or not?

Het babyquiltje is af en ik ben alweer druk bezig met een andere quilt. Het is een quilt in bruin/beige- en blauw-tinten voor mijn ouders. De quilt bestaat uit 36 (6x6) blokken van 24 cm. Het is dit patroon, van de site van Wilma Karels. De oranjetinten doe ik dus in zachtere bruintinten.
Het gaat vrij vlot, het is geen moeilijk patroon, maar nu komt mijn volgende probleem om de hoek kijken. Tot nu toe heb ik al het patchwork met de hand gedaan. Ik heb een naaimachine, maar mijn ervaringen met dit ouwetje zijn niet best. Bij de babyquilt probeerde ik het een en ander met de machine te naaien, maar hij beschadigt de stof. Ik heb de druk al aangepast, ik heb van alles wat er in het boekje staat geprobeert, maar het probleem blijft.
Handpatchwork bevalt me best, maar dan vooral bij samplers, vanwege de afwisseling. Nu moet ik 24 blokken met een kwart logcabin maken, dat is eigenlijk gewoon een beetje saai, hoe mooi het uiteindelijke effect in de quilt ook wordt.
Dus to naaimachine of niet? Ik zal een naaimachine moeten kopen, mijn ouwetje doet het dus echt niet. Heeft iemand tips?

3 opmerkingen:

  1. Misschien een idee om je naaimachine na te laten kijken bij een winkel?
    Vaak kunnen ze er nog wel wat aan doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Pauline, een servicebeurt kost vaak wel weer een paar tientjes, heb ik begrepen. En ik ben bang dat dit oude beestje dat niet meer waard is. Maar ik zal eens informeren bij de naaimachinewinkel, hopelijk is hun zomerstop nog niet begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb sinds kort een jaren 50 hand naaimachien, lekker veel ruimte onder de machine zodat je de quilt makkelijk op kunt rollen, hij heeft een voor én achteruit en bovenal een instelbare persvoetdruk en dat maar voor 40 euro!!!!!! Hij gaat als boter door quilts en 2 lagen leer, ik naai niet ander meer :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.