dinsdag 29 december 2015

Jaaroverzicht 2015

Zo in de laatste dagen van het jaar is het tijd om de balans op te maken. 2015 was een mooi jaar. Een zwaar jaar op school, vooral voor de zomervakantie toen er veel onrust was en de sfeer niet fijn. Na de zomer werd dat beter. Thuis was het een fantastisch jaar, als ik kijk hoeveel de jongens gegroeid zijn en geleerd hebben. Oudste zoon zit al in groep 5 en jongste zit in groep 3. Beiden lezen al heel behoorlijk. Jongste is hard met z'n zwemlessen bezig en oudste zit op atletiek en sinds dit schooljaar ook op pianoles. Manlief en ik vierden ons tienjarig huwelijk. We zijn gelukkig!

Op handwerkgebied was 2015 ook wel weer productief, of beter gezegd, was ik in 2015 ook wel weer productief. Ik zal proberen jullie hierbij een overzicht te geven.

Pi and Square
In januari was de quilttop af en in begin november had ik het quiltwerk voor elkaar:

Deze laatste foto heb ik net met manlief gemaakt, maar het weer is niet echt fantastisch en de foto daardoor ook wat kleurloos. Maar je krijgt er wel een goed idee van.

Sylvia's Bridal Sampler
In maart was de Sylvia's Bridal Sampler gequilt. In elk blok zitten vier orange peels, dus de quilt is vrij gelijk gequilt, wat ook de achterkant erg mooi maakt! ;)
Deze quilt ligt meestal over ons bed en als het erg koud is zou hij ook als extra deken kunnen dienen (dit jaar nog niet nodig geweest, maar de berichten voor januari waren veel belovend...!).

Kerstsok sneeuwman

Vorig jaar was ik nog hard met de sneeuwpop aan het werk geweest, maar natuurlijk kreeg ik hem niet op tijd voor de Kerst af.

In april was het wel zo ver: de kerstsok voor oudste zoon was af! De sok heeft de rest van het jaar in de kamer gehangen en zal komende vrijdag samen met de rest van de kerstspullen opgeruimd worden.

Het bloemenmandje
Vorig jaar was ik nog in de veronderstelling dat ik wel de hele quilt zou gaan maken. Ik had alleen het middenstuk af, maar de rest zou ook echt wel komen. De achtergrondstof was echter niet meer te krijgen (ik had niet alles in een keer gekocht, omdat ik verwacht had dat zo'n effen basisstof wel blijven zou) en ik begon steeds minder zin in de grote stukken te krijgen, zeker omdat ik met de AWS steeds met kleine stukjes bezig ben. 

In de zomer besloot ik om er een wandquiltje ervan te maken, de blaadjesomlijsting kwam nog wel, maar daarna rond ik het af met een donkerpaarse rand en een vierkantjesrand. Op vakantie heb ik er hard aan gewerkt, maar daarna bleef het liggen. Alle vierkantjes zijn al geknipt, alleen het  naaiwerk moet nog gebeuren. En daarna het quiltwerk. Projectje voor het nieuwe jaar, dus. 

Dear Jane

Dear Jane was in de zomer van 2014 mijn vakantieproject en toen had ik aardig wat blokjes gemaakt. Maar daarna was de fut weer weg: ik was er niet tevreden over, de kleuren deden het niet voor elkaar. In de zomer van 2015 besloot ik dat het het paars was. Alles wat ik al met sashings aan elkaar had, heb ik weer uit elkaar gesloopt en de paarse blokjes werden opnieuw in het bruin gemaakt.
Met ook nog een andere kleur sashing en rood erbij had ik eindelijk de kleurencombi die ik mooi vond. In september was de Dear Jane dag in Deventer en daar heb ik nog meer ideeën over het kleurverloop opgedaan (lichter bovenin en donkerder onderin, bijvoorbeeld) en sindsdien werk ik geregeld aan Dear Jane en ziet ze er nu zo uit!

Antique Wedding Sampler

Een project dat het hele jaar door gelopen heeft, is de Antique Wedding Sampler. Elke maand heb ik trouw een blok gemaakt, zodat er nu 15 zijn. 
Ook heb ik de nodige hoekblokken gemaakt, die door de volle broderie perse ook best bewerkelijk zijn. Ik heb als sashing een donkere petrol gekozen die het erg leuk doet. Ik kan niet wachten om hiermee door te gaan, maar moet wel wachten. Eigenlijk heb ik zelfs het blok van januari al af...

Train of dreams
Eind november, toen ik de griep had, begonnen ineens de borduurkriebels weer op te spelen. In mei hadden ze ook al even een opleving gehad en toen had ik ook Train of Dreams gepakt, maar de foto die hierboven staat is de stand van zaken voor 2105 (dus van 2010, ik had een best wel lange pauze...).
Inmiddels is het borduurwerk verdubbeld in omvang, dus het gaat best goed! Maar ik heb nog heel wat wagonnetjes voor de boeg, dus even doorborduren in 2016, 2017 en eventueel 2018 hoort er gewoon bij.

Dit is de stand van zaken op handwerkgebied! Wat ik volgend jaar ga doen? Gewoon lekker doorgaan, ik denk dat de top van de AWS af komt, de Dear Jane zal weer een stukje groter zijn en ik hoop de nieuwe quilt voor oudste zoon te maken. Jongste zoon wil ook heel graag een kerstsok, dus ook dat borduurwerk komt erbij. Ben benieuwd wat de stand van zaken over een jaar is!

Laten jullie ook je jaaroverzicht zien? Het is altijd zo leuk om het te bekijken en te lezen!

Ik wens jullie allen een heel gelukkig, handwerkrijk en productief 2016 toe en een gezellig jaarwisseling!

4 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n jaaroverzicht. Je heb wel erg veel gemaakt dit jaar. Erg mooie dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je toch productief geweest en met mooie projecten bezig. Leuk zo'n jaaroverzicht. Goed te horen dat het goed met je gezin gaat en ja op je werk, weet je het nooit van te voren. Ik wens jou en je geliefden een heel goed 2016 en dank dat ik je blogs steeds mag lezen. Lieve groet van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo alles bij elkaar heb jij wel heel veel handwerk verzet dit jaar. Wauw...
    Heel veel geluk en handwerkplezier voor in het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Phoe dat ziet er mooi uit, wat een productief jaar was het voor jou. Leuk om te zien.

    Groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.