dinsdag 2 mei 2017

Cadeautje

Maak je klaar voor een langer verhaaltje waarin ik mijn nieuwste Baffo aan jullie voorstel. Ik ben, geloof ik, vandaag in een linkjes-bui. Je treft dus verschillende onderstrepingen aan waarmee je meegenomen wordt naar andere plaatsen binnen dit blog of elders op het internet. Heb je even tijd, klik dan vooral door, ben je aan het speed-lezen, dan kan het ook heel best zonder. Nog een fijne ochtend allemaal!

Zondag vieren we de verjaardag van mijn nichtje, het dochtertje van mijn broer, die dat dan drie jaar wordt. Voor haar heb ik het bovenstaande quiltje gemaakt. Het is zo'n 70 x 95 cm lang en het is voor een peuter dus een mooi formaat om mee rond te sjouwen of om lekker onder te kruipen. Zoals ik al eerder schreef heb ik verschillende van de stofjes van Ingrid gekregen en ik moest bij deze kleurtjes direct aan mijn nichtje denken, dus zo ontstond het idee. Omdat veel van de stofjes plaatjes hebben, wilde ik een simpel patroon waarbij die plaatjes ook tot hun recht kwamen. Ik merk aan mijn eigen kinderen dat ze juist graag daar naar willen kijken en dat het gevoel van een quilt heel veel doet. Dit quiltje voelt ook gewoon heel lekker.
Het stofje met de paaseieren kwam van Ingrid, het stofje met de schaapjes had ik gekocht voor de schapenquilt van jongste zoon en het laatste stukje van dat stofje was nog net genoeg voor dit kuiltje. Het lila stofje met de uiltjes had ik ooit gekocht toen ik de Dear Jane in paarse tinten wilde maken, een idee waar ik later weer vanaf gestapt ben. (Reminder to self: die Dear Jane had je ook nog liggen. Binnenkort weer eens wat aan doen voordat alles in een verhuisdoos zit?)
Ook het andere paarse lapje komt uit de paarse Dear Jane periode.
Ik heb verticale kleurenbanen gemaakt en alles ook zo doorgepit met een in kleurverlopende quiltdraad die ik weer van mijn moeder geleend had.
O ja, de omlijsting, de grijze stoffen, komt van stoffen die ik een paar jaar geleden in de uitverkoop bij het Quiltkabinet in Earnewâld gekocht had. Jammer genoeg is die winkel nu gesloten, als Quiltsociëteit wordt er in de ruimte nog wel iets met quilten gedaan, maar het lekkere snuffelen tussen de lapjes is over. Ik vind het heel erg jammer, ik moet nu op zoek naar een ander plekje waar ik mijn lapjes vinden kan, maar het spontaan tegen een super stofje aan lopen, zal wat minder snel gebeuren. Wat dat betreft wel weer goed voor m'n portemonnee.

Ik wilde graag de naam van nichtje op het dekentje, zodat het overduidelijk haar quilt is. Ze begint ook al wat letters te lezen, dus ik denk dat ze het zelf ook wel erg leuk vindt en haar naam er ook in herkent. De letters zijn van vilt en ik heb ze kant en klaar bij Gelrebloem gekocht. Met drie draadjes kleurverlopend borduurdraad heb ik ze in een festonsteek vastgezet. Ook de letters voelen weer heerlijk zacht!

De achterkant bestaat uit het resterende stuk roze flanel (zo zacht....!) en de paaseitjesstof, aangevuld met een stuk stof dat ik nog van mijn allereerste sampler had liggen.

Het laatste wat ik erop genaaid heb, is een klein labeltje. Die labeltjes heb ik ooit laten maken toen ik nog veel cadeautjes haakjes en borduurde. Het bijtje staat voor 'bezige bij', m'n handen staan nooit stil, zelfs lezen en handwerken kan ik met een ereader combineren. Dat gezegd hebbende... ik ga nog lekker even borduren en een filmpje afkijken. Daarna nog wat schoolwerk doen. Vanmiddag komen de kinderen pas thuis. Wat een luxe dat de basisschool een week korter meivakantie heeft! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.