woensdag 23 juli 2014

Oplossing: log cabin

Voor de Pi and Square had ik een blok gemaakt van de Antique Wedding Sampler van Di Ford. Deze blokken zijn 30,5 cm, ik had een blok van 45 cm nodig. Ik heb er niet aan gedacht om het van tevoren te vergroten, ik dacht dat ik er wel een mooie rand omheen zou maken om hem groter te krijgen. Maar toen ik eenmaal een rand eromheen had, bleek dit absoluut niet te zijn wat ik in gedachten had. Ik had zo'n haast om het er weer vanaf te krijgen, dat ik niet eens een foto heb gemaakt. Daarna bleef het blok liggen, want ik wist niet zo goed hoe ik het nu op wilde lossen. En ineens bedacht ik: log cabin! En dus is dit blok aangevuld met twintig strookjes van 1,5 cm breed, om zo op 45 cm uit te komen (ik had het oorspronkelijke blok afgetekend op 30 cm). Het zijn allemaal kleuren die ook in de rest van de quilt terugkomen, dus ik vind dit een uitstekende oplossing!

Ik heb vandaag overdag nauwelijks gequilt. In de kamer van mijn oudste zoon werd nieuw tapijt gelegd en in de middag hebben we de hoogslaper waar hij al twee jaar naar uit keek in elkaar gezet. Daarnaast heb ik veel televisie gekeken.
Het vliegveld van Eindhoven. De twee vrachtvliegtuigen. De militairen die veertig kisten uit de vliegtuigen tilden en in de rouwauto's schoven. Mijn kinderen keken mee. Ze vroegen wat er gebeurd was. Een kist herkennen ze, alleen zij hadden er in het echt maar één gezien, die van hun opa, twee jaar geleden. Nu waren er veertig kisten.
Maar hoe leg je uit dat vliegtuigen neergeschoten kunnen worden? Dat andere mensen zomaar gezinnen vermoorden, die nergens iets mee te maken hebben. Dat er nu in Nederland huizen leeg staan, waar nooit meer de mensen terug zullen komen. Dat er kinderen zijn die hun hele familie kwijt zijn... Hoe leg je dat uit?
"Wie heeft dit dan gedaan, mama? Waarom?" vroeg mijn oudste zoon.
"Ik weet het niet, kerel, dat weet niemand nog."
"Dat is heel erg, hè, mama," zei mijn jongste zoon.
Dat klopt, dit is heel erg.
De jongens gaan vrij snel over tot de orde van de dag, spelen piraatje in de nieuwe hoogslaper. Ik sta er wat langer bij stil, houd mijn kinderen nog wat langer vast dan anders.
Nederland rouwt.

1 opmerking:

  1. Het zijn mooie blokken en je hebt het geweldig opgelost. Het lijkt me zeker moeilijk om het aan je kinderen uit te leggen maar zo te lezen heb je dit geweldig gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.