zaterdag 7 april 2018

Waar was maart?


Het is april. Ook alweer een week. Maart is voorbijgegaan zonder dat ik ook maar één berichtje heb getypt. Sorry! Het was weer eens zo'n maand dat ik weinig adempauze had. De avonden lijken korter te worden doordat de kinderen later naar bed gaan nu ze groter worden en er is 's avonds ook nog vaak ander werk dan quiltwerk. Iets in de huishoudelijke sfeer of schoolwerk. Want tja, school is ook altijd heftig in maart, de drukte van het afsluiten van het schoolexamen is dan op z'n hoogtepunt. Mijn afgelopen twee weken bestonden uit het beoordelen van 57 beschouwingen van ieder zo'n 800 woorden. Heel leuke teksten, interessante onderwerpen (ik laat de leerlingen vrij zelf een actueel maatschappelijk onderwerp te kiezen en daar maken ze een documentatiemap over) en ik heb er ook best wel weer wat van geleerd. De leerlingen gelukkig ook.

Maart bestond ook uit veel vierkantjes tekenen. Hier zie je ze liggen, 1120 vierkantjes, genoeg voor een quilt van 28 x 40 vierkantjes van 5 cm. Dat geeft een prachtige eenpersoonsquilt.


Toen ik ze eenmaal in het mandje had liggen, vond ik het alleen toch wel moeilijk hoe ik er nu een mooie top van ging maken. Hoe zou ik ze ordenen? Een ontwerpmuur heb ik niet, dat leek me nu echt wel wat, een reusachtig prikbord waarop ik 1120 lapjes zou prikken om zo het ultieme kleurenspel te krijgen. 


Uiteindelijk ben ik voor een flanellen laken gegaan en daar zet ik ze met grote steken op vast. Ik werk maar wat in kleurvlakken, doe wat me leuk lijkt en zo komen er gemêleerde banen kleur over de quilt. Jongste zoon zag het, en zag dat het goed was ;)


De avonden vul ik met quiltsteekjes, ongeveer een uurtje per avond. De sterrenquilt vordert gestaag. Nog 11 sterren en dan is deze top af. Ik zet in op de meivakantie, dat ik dan de bies eromheen kan zetten. 

Stand van zaken bij ons thuis op dit moment?

  • Ik zit nog met een stapel vierkantjes op tafel nu even te typen en stel het moment dat ik moet gaan koken eigenlijk te lang uit.
  • Jongste zoon is net uit bad, die kwam praktisch zwart thuis van het buitenspelen: er wordt gebouwd en de kinderen uit het dorp spelen op de bergen modder die daarbij ontstaan. Lekker opgefrist mag jongste zoon nu een spelletje op de Playstation spelen.
  • Manlief heeft vanmiddag bij vrienden behangen en is daarna de tuin in gedoken. Hij is een oude omheining aan het weghalen, we hebben de schutting een stuk verplaatst om het gedeelte van de tuin dat we echt gebruiken (en omheind hebben voor de veiligheid van Sherlock) te vergroten. De klimop houdt de paaltjes stevig vast, maar manlief wint en voelt zich heel erg stoer.
  • Oudste zoon kwam ook net weer aandwarrelen na een middag spelen bij een vriendje uit het dorp. Zijn broek is ook vreselijk vies en zijn haar nat. "We hebben watergevecht gedaan!" riep hij. "Het wordt zomer!" Nou, dat nog niet helemaal, maar we genieten volop van de dagen dat we buiten kunnen zijn.

Afgelopen woensdag was het heel ander weer. Aan het eind van de middag werd het donker en trokken er zware wolken over de weilanden. De eerste regendruppels vielen aarzelend, maar daarna werden de druppen steeds dikker totdat een echte hoosbui volgde. Even later tikten flinke hagelstenen op het terras en op het grasveld dat ik net geverticuteerd en opnieuw ingezaaid had (dus ik hoop dat graszaad hier tegen kan). Haast net zo snel als de bui was komen opzetten, dreef hij ook weer over om ons nog even te trakteren op een prachtige dubbele regenboog. De kleuren weet je nooit zo mooi op een foto te vangen als het in het echt was (de boog leek haast licht te geven), maar toch is het de moeite waar. "Over de rainbow" heet m'n blog tenslotte, die kleurtjes zitten in m'n lapjes, maar af en toe dus ook in de lucht.

1 opmerking:

  1. Wat leuk weer een logje. Mooie quilt gaat het worden met de vierkantjes. De kleuren zijn erg mooi bij elkaar. Veel quiltplezier met de sterrenquilt. En de regenboog prachtig net als het uitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.