zaterdag 4 mei 2013

82. Winding Ways

Voor dit leuke blokje heb ik een stofje gebruikt dat ik onlangs tijdens de Supergoof bijeenkomst in Sneek kocht bij Gelrebloem. Het is het blauwe stofje, van ontwerpster Judie Rothermel. Net als wel meer bloggende quiltsters vind ik haar stofjes ook erg mooi. Ooit ga ik nog weleens een quilt met alleen maar stofjes van haar maken, maar voor nu ben ik nog niet uitsluitend op de klassieke toer, ik mix mijn stofjes met heel veel plezier met allerlei andere en gekke patroontjes.

Dit is weer een blokje met ronde vormen en die zijn toch wel lastig. Nog niet eens om te naaien, maar wel om goed te tekenen. Je kunt niet domweg alleen de naailijn tekenen met een malletje, want bij de dunne witte punten past bij een stukje niet eens een mal, dan is het alleen maar een lijntje. Wat ik nu gedaan heb, is eerst de mallen met naadtoeslag maken, zo worden ze ook in het boek geleverd. Ik heb vervolgens op alle punten ook een stip gezet op de stof. Daarna heb ik de malletjes op de naadtoeslag uitgeknipt, zodat ik de ronde lijnen ook mooi op de stof kon tekenen, bij de dunne punten trok ik de naailijn door tot aan de stip die ik met de andere mal gezet had. En uiteindelijk naaide dat de uitstekend!

De tweelingblokjes
Maar ik bewaar natuurlijk wel altijd mijn malletjes voor mijn moeder en nu zou ik ze kapot knippen... Dus toen heb ik ook maar in mijn moeders kleuren het blok getekend en genaaid: heel goed voor mijn oefening met ronde vormen! Op de foto hierbij dus de tweelingblokjes. Eentje is nu bij mijn moeder en wordt te zijner tijd in rij I verwerkt. De andere komt in mijn quilt terecht.

Ik heb ook een keer een boek gelezen met Winding Ways in de titel, dit mooie boek van Jennifer Chiaverini, een schrijfster die onder de meeste quilters wel bekend is. De eerste vijf delen uit de serie zijn ook in het Nederlands vertaald, de rest is er alleen in het Engels. Gelukkig lees ik gemakkelijk Engels, dus ik heb al heel wat deeltjes versleten. Jammer alleen dat de bibliotheek ze niet heeft... De boeken gaan over de vriendinnenclub van Sylvia (inderdaad die van Sylvia's Bridal Sampler) en hoe zij samen een quiltcentrum opzetten. Heel geregeld wordt er ook een verhaallijn uit het verleden van Sylvia's familie bij betrokken, zodat je ook van de historie van het quilten in Amerika iets meekrijgt. Dolgraag zou ik nog eens op vakantie gaan naar een quiltcentrum als Elm Creek Quilts. 
Bestaat zoiets ook echt en dan hopelijk wat dichterbij dan in Amerika?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.